Madonnasailing

Madonna er solgtReisebrev

Posted by Kjetil Sun, July 19, 2009 01:25:52

En fase er definitivt tilbakelagt, og da Madonna seilte ut av havnen i Åsgårdstrand med sine nye eiere den 15. juli sto det tidligere Madonna-mannskapet igjen med blandede følelser. En god følelse av spenning over hva som kommer for noen, og vemodig for andre. Det som er helt sikkert er at vi har hatt utrolig mange fantastiske opplevelser i den lille havseileren vår, og det gleder vi oss over! Madonna har vært en superbra båt for oss! Vi kjenner allerede nå at vi ikke kommer til å trives lenge uten båt, og vi er veldig spent på hva vi kommer til å ende opp med neste gang. Uansett ser vi frem til nye reiser og opplevelser i fremtiden, og vi vet at det meste er mulig hvis man prioriterer og planlegger!

Hilsen Pål, Pauline, Emil, Edvard og Marina

Blog image

HjemkomstBilder

Posted by Kjetil Fri, July 03, 2009 19:04:18

Your mobile does not support playing flash video.

SkagerrakReisebrev

Posted by Kjetil Thu, July 02, 2009 21:35:27

I morges seilte vi inn i Skagerrak. Det er fremdeles lite vind og vi hjelper til med motor. Vi regner med aa vaere i havn i morgen ettermiddag. Det skal bli godt aa fortoeye i hjemhavnen og gjenforenes med resten av familien. Naar det er sagt har Emil og jeg hatt det supert paa egenhaand og han har flere ganger foreslaatt at vi burde snu. Mens vi laa i Ramsgate og ventet paa Trude og Vilde bevilget vi oss en liten London tur. Det var helt topp og vi fikk blant annet med oss en konsert med Tracy Chapman. Da hun spilte en vakker coverversjon av the Cure's "Lovesong" fikk jeg frysninger paa ryggen ved tanken paa hvor glad jeg er i aa seile og at det hele snart er over. Det er godt aa vite at hverken vann eller vind er brukt opp!

Test!Annet

Posted by Kjetil Thu, July 02, 2009 21:34:45

loepet av turen har baade Emil og jeg lest Lars Monsen sin bok "Nordkalotten 365". I boken har Monsen avsluttet hvert kapittel med en test av forskjellig utstyr han har benyttet. Dette har gitt meg inspirasjon til aa utfoere en tilsvarende test.
Da vi kastet loss fra New York tok jeg paa meg et par Ullmax sokker. Jeg bestemte meg for aa kun bruke dette ene paret saa lenge som mulig for aa se hvor gode de var. Da vi paa dagen en maaned etter avgang fortoeyde i Cherbourg hadde jeg noeyaktig de samme sokkene paa bena. Jeg hadde ikke vasket dem og jeg har i ca 70 % av tiden hatt paa meg gummistoevler. Aa si at det er kald og vaatt i Nordatlanteren er vel muligens unoedvendig. Sokkene har selvfoelgelig blitt fuktige, men har toerket paa bena under dyna. Jeg har ikke vaert kald paa foettene en eneste gang. Sokkene viser heller ingen tegn til nevneverdig slitasje.
Sokkene bestilles gjennom det lokale idrettslaget.

+ Rimelige i innkjoep
+ Noe av kjoepesummen gaar til det lokale idrettslaget
+ Varme selv naar de er fuktige
+ Toerker greit under dyna eller i posen

- Svak til moderat odour utviklet seg over tid
- Litt kjedelig design

Dansk oekonomisk soneReisebrev

Posted by Kjetil Wed, July 01, 2009 22:15:45

I natt seilt vi inn i DEZ og om ikke det var nok, fikk vi inn norske kystradiostasjoner paa VHF.
Seilasen over Nordsjoen kan karakteriseres som meget rolig. Det har vaert lite vind og vi har maatet seile med motor.
Trude og Vilde har forsterket laget paa denne overfarten og skipperen har unnet seg den luksusen aa stryke seg selv av vaktlisten. Jentene har raskt satt seg inn i radar og annet utsyr saa det er lett for skippern og sove godt!
Vi regner med aa ta en stopp i Tyboroen for aa etterfylle litt, foer vi seiler inn i Skagerrak og setter kursen mot Aasgaardstrand.

Nordatlanteren er krysset!Reisebrev

Posted by Kjetil Tue, June 23, 2009 00:02:25

Paa dagen en maaned etter at vi kastet loss fra New York, kunne vi 21. juni fortoeye i Cherbourg. I loepet av maaneden har vi tilbakelagt ca 3600nm. Vi har faatt satt oss selv skikkelig paa proeve og virkelig faat testet baat og utstyr. Vi har faatt en ny Italiensk venn, og til og med laert noen enkle italienske gloser. Emil har blitt en durkdreven seiler som behersker alt fra bruk av radar og kart, til dekksarbeid og byssetjeneste. I oeyeblikket seiler vi for motor N over mot England og planlegger aa ta en stopp i Dover eller Ramsgate foer vi setter kursen ut i Nordsjoen.

Engelske kanalReisebrev

Posted by Kjetil Sun, June 21, 2009 02:47:42

Da er vi "trygt" inne i den Engelske kanal etter en fantastisk overfart fra Flores paa 10 doegn. Vi regner med aa fortoeye i Cherbourg, der vi krysser vaart eget kjoelvann, i morgen formiddag. Vi holder i oeyeblikket god fart paa babord sloer. Loerdagen skal tradisjonen tro feires med loerdagsgodt til tre kaffen!

Halveis til CherbourgReisebrev

Posted by Kjetil Tue, June 16, 2009 22:32:16

Milepelen skal feires med brownies med karamellsaus og kaffe!
Vi seiler i forkant av en front (heldigvis ikke saa sterk) og har god vind fra riktig retning. Er riktig nok noksaa vaatt her, men det meldes om sol senere i uken. Vi har mer enn 3000nm paa loggen siden New York, og lengslen etter aa komme frem har begynt aa gaa over i redsel for at det hele snart er slutt. Det er her ute livet kommer skikkelig naert!