Madonnasailing

Vi følger familien Book Bratbak på deres fantastiske seiltur i båten Madonna, en First 31,7. Turen går til Gran Canaria og derfra blir det deltakelse i ARC seilasen til Karibien. Turen fortsetter i Karibien og videre nordover til USAs østkyst før ny krysning av Atlanteren på vei hjem.

Las Palmas

ReisebrevPosted by Kjetil Wed, November 05, 2008 19:36:40

Det lange oppholdet på Lanzarote gjorde at vi kom over ”landsyken” (stadiet der vi alle vil til havs igjen) og fikk ”havnesyken” (stadiet der det blir vanskelig å kaste loss). Litt ”brakkesyke” (stadium der man ikke får gjort noen som helst) fikk vi også. Dagen før vi reiste fikk vi allikevel ånden over oss og gjennomførte den store ”rydde-og-vaske-dagen”. Stekeovnen ble demontert og skrubbet på utsiden og innsiden, dørken ble skrubbet både over og under, og hele båten måtte ryddes og klargjøres.

Egentlig hadde vi tenkt å seile direkte til sydsiden av Gran Canaria, for der er det fint vær, og vi hadde lyst til å bade og sole oss. Men vår kjære vær-router Mads meldte om en front på vei inn, og den ville passere i løpet av tirsdag-onsdag. Vi så liten vits i å dingle i et anker utenfor en fin strand i 40 knops vind, skyer og regn, og alle havner er fulle på Gran Canaria på denne tiden. Som ARC-deltagere er vi imidlertid sikret havneplass i Las Palmas, så vi besluttet å dra hit for å ligge trygt i uværet samt gjøre noen innkjøp og fikse et par praktiske ting som gjenstår før regattastart.

”Havnesyken” slapp fort taket, og vi hadde en flott seilas fra Lanzarote til Las Palmas, med slør og ikke altfor urolig sjø (2-3,5 m), og unnagjorde de drøyt 100 nm på 15 timer. Det er vi godt fornøyd med, og vi la til kai i 04-tiden på tirsdag morgen. Den første dagen etter en lang seilas går alltid med til vask og rydding, og guttene har blitt veldig flinke til å hjelpe til! Ellers går dagene fort på disse breddegradene, og vi har fått handlet mat, gått litt i byen, funnet nettilgang på ”Sailors bar”, og lokalisert stedets mulighet for trening (1000 m gruslagt løpebane midt i byen langsmed gressbane for fotball samt lekeplass – noe for enhver smak, med andre ord).

Halloween har også blitt feiret, siden en veldig ivrig nederlandsk familie med to små barn dro i gang et lite party. Det hele gikk imidlertid ganske rolig for seg, og vi har litt større sans for denne varianten enn den vi ofte ser hjemme. Her samlet alle barna seg i den ene båten litt før klokka seks, og alle gikk samlet til de båtene som hadde tent lys. Da var det ganske hyggelig å få besøk.

Planen er å være her til rundt helgen, for deretter å seile til sydsiden av øya for å bade og sole. Deretter seiler vi tilbake rundt den 8. november, for å få på plass de siste forberedelsene til AtlanterhavsoverfartenJ