Madonnasailing

Vi følger familien Book Bratbak på deres fantastiske seiltur i båten Madonna, en First 31,7. Turen går til Gran Canaria og derfra blir det deltakelse i ARC seilasen til Karibien. Turen fortsetter i Karibien og videre nordover til USAs østkyst før ny krysning av Atlanteren på vei hjem.

En annerledes juleferie

ReisebrevPosted by Kjetil Sat, January 03, 2009 19:11:41

Etter nesten to uker med masse inntrykk og opplevelser på St. Lucia, seilte vi sørover til St. Vincent 21. desember. Vi hadde følge med ”Mango”, Bavaria 44 fra Oslo, med Lina (10), Elma (7), Frode og Tone om bord. På St. Vincent ankret vi opp i Wallilabo, som er der ”Pirates of the Caribbean” ble spilt inn. Noen av kulissene sto igjen, og bukten minner om en ordentlig piratbukt. Vi seilte videre neste dag, og ankret opp i Bequia sammen med flertallet av de andre norske langturseilerne i området. Her ble vi liggende i en ukes tid, og fikk med oss masse bading, restaurantbesøk på L´Auberge de Grenadines (kjent for god lobster; Nam Nam), og masse sosialt!

Julaften startet med god frokost med ferskt brød og eggerøre, deretter var vi en tur på land og fikk telefonkontakt med mormor og bestefar. Til lunsj ble vi invitert på risengrynsgrøt i ”Rosea”, før vi fikk en omvisning av Dag (kaptein og tremenningen til Pål) på ”The World”. Da vi kom tilbake til Madonna var det blitt mørkt, og lammelåret vi klarte å få tak i på St. Lucia var ferdig stekt. Vi hadde en deilig middag med åpning av julegaver etterpå.

Første juledag var vi invitert på kaffe om bord i ”Astahaya” (Oyster 56), men det utviklet seg til fenalår, øl og akevitt, og var veldig hyggelig! Tredje juledag ble skipperen gammel, og vi inviterte alle som ville i bursdagsselskap på et nedlagt hotell på stranda. Med barn og voksne var vi rundt 30-40 mennesker, med koldtbord av det folk tok med. Det var en selvfølge at bursdagen måtte inneholde ”fysisk fostring”, så vi hadde da stafett, med kajakk, svømming, dykking, svømmefotløping osv… Champagne til vinnerne og saft til alle barna! Bursdagen fortsatte med pizza på den lokale bistroen (22 voksne og 9 barn), og natten ble avsluttet med rompunsj i Madonna, der gjesteantallet da hadde sunket til Mango og Astahaya.

29. desember seilte vi til Clifton Bay på Union Island. Hyggelig lite sted, og mulig å bunkre. Vi følte stort behov for bading og snorkling, så vi dro ut til Mayreau (liten øy en times tur ut fra Clifton). Idyllisk sted med deilig strand, palmer hengende utover sanden, fint å bade. Her feiret vi også nyttår, fortsatt i selskap med Mango. Det ble en uforglemmelig nyttårsaften med middag hos de lokale rastafarianerne på stranda. Mattilsynet hadde ikke godkjent ”restauranten”, men ingen ble syke, og alle var glade da de kom tilbake til båtene!

Vi nyter det varme været og de deilige badestedene. Det er vanvittig dyrt her (kjøpte et bananbrød for 65 kr og en liten pose frukt for 200 kr for etpar dager siden), og vi er glade for at vi fortsatt har igjen mat fra Las Palmas. Vi begynner også å bli flinke til å takke høflig nei til alt de lokale innbyggerne vil hjelpe oss med (fylle vann, diesel, tømme søppel, kjøpe smykker, brus, binde fast gummijolla osv…)